top of page
shahar909

אגו וג'יו-ג'יטסו ברזילאי

אחד האמירות הכי נפוצות בג'יו-ג'יטסו ברזילאי זה "להשאיר את האגו בכניסה למכון". כולם אומרים את זה אחד לשני וגם לעצמם, וזה באמת נשמע מאוד עמוק ובודהיסטי כזה. נכו, נכון, אני, הם, וכולם אומרים את זה, אבל בד"כ זה לפני ה-sparring (הקרבות). בזמן ה-sparring מאוד קשה להשתלט את העניין הזה. מה, שחגורה לבנה יכניע אותי? את לוחם הג'יו-ג'יטסו ברזילאי הגדול? זובי זה יקרה. אני אראה לו מה זה.


רק בשבוע שעבר מישהו יחסית מתחיל ניסה לעשות לי טכניקת הכנעה שמבוססת על כאב. התעצבנתי עליו ואני לא זוכר בדיוק מה אמרתי לו, אמר רוח הדברים הייתה שכדאי לו לא לעשות את הטכניקה הזאת עלי. בגדול, זה לגיטימי (בעיני לפחות) לבקש ממישהו לא לבצע טכניקה מסויימת, אם יש בעייה גופנית או פציעה. העניין הוא איך מבקשים את זה. בדיעבד, אני מבין שפעלתי לא נכון, ודיברתי איתו על זה. אמרתי לו שבסופו של דבר, האחריות שלי לשמור על עצמי היא שלי, והאחריות של ההתפתחות של הבן-זוג היא עליו. אם הבן-זוג שלי מבצע טכניקה שמסכנת או לא נעימה לי, האחריות שלי היא לבקש ממנו להפסיק (להיכנע).


בג'יו-ג'יטסו ברזילאי כשמישהו מבצע עלייך טכניקה ואת.ה מעוניין להפסיק (להיכנע) עושים טפיחה כפולה על הגוף (tapping). יש אמירה שאומרת- tap early and tap often. הכוונה היא כשאתה נכנס למקום לא טוב מבחינת בריח שעושים לך, אל תחכה לרגע האחרון, אלא תבקש להפסיק את זה לפני. וכדאי להתרגל לעשות את זה בתכיפות רבה, כדי למנוע פציעה. כאן שוב נכנס עניין האגו, שלוחש לך באוזן, מה, שהחגורה הלבנה הזאת יכניע אותך? אתה לא מתבייש? אז כן. לפעמים גם תלמידים מתחילים בג'יו-ג'יטסו ברזילאי יכולים לפתוס תלמיד יותר מנוסה ולהכניע אותו. זאת לא בושה ל"היכנע". המילה "להיכנע" קצת בעייתית בהקשר הזה, כי יש לה קונוטציה רעה, של להפסיד. האמת היא שצריך לעשות tapping בכל מצב שבו מרגישים לא בטוחים, או שיש חשש לפציעה. תמיד יש את השאלה, כמה אפשר "למשוך" עם הטכניקה, ואולי אני כן אצליח לברוח ממנה לפני ההכנעה. יש קו עדין בין אגו, שאומר "אני לא אתן לו להכניע אותי" לבין נסיון "אמיתי" לבצע טכניקת התחמקות נכונה ולהימנע מהכנעה. אין תשובה ברורה בעניין, וזה גם משתנה מאדם לאדם, וגם בין עבודה עם תלמידים שונים. יש תלמידים שאתה חבר שלהם והכל בסבבה, ויש כאלה שהם כביכול "אוייבים מושבעים" שלך.


בג'יו-ג'יטסו ברזילאי האגו הוא מעין תבלין שצריך להשתמש בו במידה. מצד אחד הוא דוחף אותך להתקדם ולמצויינות, אבל מצד שני הוא עלול לגרום לך לעשות שטויות ולהיכנס למקומות לא בטוחים ואפילו לפציעה. באופן אישי אני כל פעם אומר לעצמי שבשיעור הבא אני "אכנע" יותר, כי כשמים את האגו בצד, אפשר לקחת את הג'יו-ג'יטסו הברזילאי יותר כמשחק, ואז אפשר לנסות דברים חדשים, וטכניקות שאתה לא טוב בהם. אם אתה מנסה כל הזמן רק להכניע ולא להיכנע, אז אתה מן הסתם משתמש בטכניקות שאתה הכי טוב בהן, ואתה לא מתנסה בטכניקות חדשות.


אין ספק שג'יו-ג'יטסו ברזילאי הוא אומנות-לחימה\ספורט לחימה מאוד מעניין שיכול להביא אותך להתפתחות אישית מאוד מעניינת.


אם אתם מעוניינים להתנסות בשיעורי ג'יו-ג'יטסו ברזילאי, אשמח לעמו דלרשותכם בכל שאלה.

-0547296988 (שחר).



אחד האמירות הכי נפוצות בג'יו-ג'יטסו ברזילאי זה "להשאיר את האגו בכניסה למכון".


4 views0 comments

コメント


bottom of page